شرح نيوز
اگر میزان غلظت دی‌اکسید کربن تا سال ۲۱۰۰ دو برابر شود چه می شود؟

اگر میزان غلظت دی‌اکسید کربن تا سال ۲۱۰۰ دو برابر شود، دمای متوسط ایران به میزان ۱.۵ تا ۴.۵ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت؛ امری که به گفته متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش گرمایش زمین، خشکسالی را تشدید و زیستگاه گونه‌ها را تغییر می‌دهد. براساس صحبت های عبدالله سالاری - متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش - به شش نکته درباره تاثیرات افزایش دما اشاره می کنیم:


*گرمایش زمین بر زیستگاه‌ گونه‌های جانوری تاثیر می‌گذارد یعنی زیستگاه‌ گونه‌ها را تغییر می‌دهد. برای مثال خشکسالی را تشدید می‌کند و یا سطح دریا را بالا می‌آورد بنابراین آن گونه جانوری نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


*حیات وحش همچون گیاهان ثابت و بدون تحرک نیستند و مدام در حال تغییرند. ممکن است با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین آن زیستگاه را ترک کنند و مجبور به مهاجرت شوند اما نکته دیگری هم که وجود دارد جزیره‌ای بودن برخی زیستگاه‌ها است.


*در زیستگاه‌های جزیره‌ای امکان تردد و تحرک وجود ندارد و در این شرایط، وضعیت نامناسب می‌شود و گونه‌های جانوری همانجا می‌مانند و تلف می‌شوند و نسل آن‌ها منقرض می‌شود.


*گرمایش زمین مسئله آب و علوفه در علفخواران، مسئله زمستان گذرانی برای گونه‌های مهاجر، تغییر زمان مهاجرت و جفت‌گیری و جوجه‌آوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث تغییرات منفی می‌شود.


*گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن و منواکسید کربن اصلی‌ترین موادی هستند که انسان‌ها از طریق صنایع، خودروهای شخصی و مصارف خانگی تولید می‌کنند و باعث گرمایش جهانی می شوند.

پنج شنبه دوازدهم 12 1400
(0) نظر
برچسب ها :
تقریبا سراسر کشور زیر بارش رگبارهای بهاری می‌رود

کبری رفیعی کارشناس هواشناسی در خصوص آخرین وضعیت آب و هوایی کشور گفت: طی بیست و چهار ساعت آینده در بیشتر نقاط کشور به جز جنوب و جنوب غرب در بیشتر ساعت‌های بعدازظهر و اوایل شب رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد که در مناطق مستعد بارش تگرگ را هم انتظار داریم.

وی ادامه داد: فردا نیز در خراسان رضوی، سمنان و شرق تهران و همینطور مناطقی از استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و در اواخر وقت فردا نیز در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و غرب سواحل خزر رگبار و رعد و برق رخ خواهد داد.

این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه نیز ادامه بارش‌ها را در خراسان جنوبی، غرب استان‌های یزد و اصفهان، همینطور مرکزی، قم، سمنان، تهران، البرز، قزوین، شرق زنجان، شمال استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و همینطور سواحل خزر خواهیم داشت.

رفیعی در خصوص آخرین وضعیت جوی پایتخت اظهار داشت: تهران هم امروز به تدریج ابری خواهد شد که در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی هم خواهد داشت. حداکثر دمای امروز تهران بیست و چهار درجه بالای صفر خواهد بود و حداقل دما نیز امروز به شانزده درجه بالای صفر رسید.

شنبه هجدهم 2 1400
(0) نظر
برچسب ها :
تعیین تکلیف ۳۰ هزار معلم/ تشریح تحول در دستگاه تعلیم و تربیت توسط وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول در آموزش و پرورش، با ارتقاء صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی محقق می‌شود.

محسن حاجی‌میرزایی امروز در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی که در محل باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، اظهار کرد: هیچ نهادی بالقوه‌تر از آموزش و پرورش نیست.

او دستگاه تعلیم و تربیت را رکن اصلی آموزش کشور دانست و خاطرنشان کرد: اهداف نظام و آرمان امام (ره) و انقلاب در این نهاد به انجام می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش با مطرح کردن این سوال که «توجه کنیم مأموریت اصلی ما چیست؟»، بیان کرد: باید گفتمان خود را معطوف به مسائل مهم آموزش و پرورش کنیم.

حاجی‌میرزایی تحول در آموزش و پرورش را مشروط بر تحول نیروی انسانی دانست و افزود: باید بر توان و ظرفیت خود اتکا کنیم و از همه توانایی‌های خود، حداکثر بهره را ببریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحران کرونا در امر آموزش، یادآور شد: این پیشامد، توجه مردم به آموزش و پرورش و تلاش‌های معلمان و فرهنگیان را بیشتر و شفاف‌تر کرده است.

او تصریح کرد: کرونا یک جهش را رقم زد و ما باید راهبران این جهش باشیم.

حاجی میرزایی تغییر و تحول با کیفیت را وابسته به معلم دانست و گفت: تحول در آموزش و پرورش، تنها با ارتقاء صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی، محقق می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۳ هزار و ۷۰۰ معلم در سه مرحله ساماندهی و تعیین تکلیف شده‌اند، گفت: ۳۰ هزار معلم باقیمانده نیز ابتدای سال آینده تعیین تکلیف می‌شوند.

معطوف شدن توجه خانواده‌ها به رسالت ما بعد از کرونا

او تحول در آموزش و پرورش را مشروط بر تحول نیروی انسانی سیستم عنوان کرد و گفت: باید بر توان و پتانسیل خود اتکا کنیم و از همه توانایی‌های خود حداکثر بهره را ببریم.

مقام عالی وزارت با اشاره به بحران کرونا که در امر آموزش ایجاد کرده، یادآور شد: این پیشامد توجه مردم به آموزش و پرورش و تلاش‌های معلمان و فرهنگیان را شفاف‌تر کرده است.

او تصریح کرد: کرونا یک جهش را رقم زد و ما باید راهبران این جهش باشیم.

حاجی میرزایی تغییر و تحول با کیفیت را منوط به معلم با کیفیت دانست و گفت: باید نوع نگرش به مسائل تغییر یابد و انعطاف داشتن در مسیر راه مهم است.

نظارت فرآیندی بر آموزش غیرحضوری داریم

جعفر پاشایی نیز در این اجلاس گفت: به همت مدیران نواحی و مناطق توانستیم در زیست بوم جدید شرایط عملکرد خوبی داشته باشیم به طوری که کسب رتبه اول در جذب پیش دبستانی، رتبه دوم نانو، پیشتاز در تولید محتوا و اجرای طرح آجر به آجر به یاری مدیران امکان پذیر شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: نظارت فرآیندی بر آموزش غیرحضوری (سنجشگران کیفیت آموزش مجازی) در فاز اول انجام پذیرفته و فاز دوم در حال انجام و فاز سوم نیزدر آینده انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دوشنبه هجدهم 12 1399
(0) نظر
برچسب ها :
سفیر سوئیس به وزارتخارجه احضار شد
معاون مدیر کل امور سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در این فراخوان، با اشاره به تصویب شتابزده قطعنامه غیر متعارف وغیر اجماعی مزبور، آن را فاقد وجاهت قانونی و ارزش حقوقی و اقدامی سیاسی و خصمانه از سوی واشنگتن و مغایر با اصول مسلم حقوق بین الملل قلمداد کرد.
در اعتراض به قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کشورمان مبنی بر ایراد اتهام بی اساس در خصوص طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن که تحت عنوان" محکومیت حملات تروریستی به افراد تحت پوشش کنوانسیون 1973" به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، امروز چهارشنبه 2 آذر ماه سفیر سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اعتراض به قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کشورمان مبنی بر ایراد اتهام بی اساس در خصوص طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن که تحت عنوان" محکومیت حملات تروریستی به افراد تحت پوشش کنوانسیون 1973" به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید،  امروز چهارشنبه 2 آذر ماه سفیر سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شد و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اقدام خصمانه آمریکا و محکومیت این قطعنامه که با فشارهای سیاسی آمریکا بر کشورهای عضو مجمع عمومی و بر پایه یک گزارش غیر موثق و بی اساس منابع آمریکائی شکل گرفته، به مشارالیها ابلاغ و بر ضرورت پایبندی واشنگتن به اصول مسلم حقوق بین الملل بویژه منشور ملل متحد و کنوانسیون 1973 تأکید شد.

معاون مدیر کل امور سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان در این فراخوان، با اشاره به تصویب شتابزده قطعنامه غیر متعارف وغیر اجماعی مزبور، آن را فاقد وجاهت قانونی و ارزش حقوقی و اقدامی سیاسی و خصمانه از سوی واشنگتن و مغایر با اصول مسلم حقوق بین الملل قلمداد کرد.

وی همچنین استناد آمریکا و بانیان قطعنامه به ادعاهای غیر مستند و تأیید نشده توسط دادگاههای صالحه، مستقل و بیطرف را بعنوان بدعت گذاری در تصویب قطعنامه های مجمع عمومی محکوم نموده و خواهان التزام و پایبندی آمریکا به رعایت حقوق بین الملل شد.

معاون مدیر کل امور سیاسی بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان عدم همکاری آمریکا در ارائه اطلاعات وجزئیات لازم پیرامون وضعیت فرد ایرانی مورد ادعا را نیز مغایر با تعهدات بین المللی کشور مزبور قلمداد و تأکید کرد کسب رأی همه کشورهای مستقل جهان صرفا از طریق روشهای غیر منطقی و اعمال فشار ممکن نخواهد بود، بلکه حق مداری، انصاف و توجه غیر گزینشی به اصول و مبانی بین المللی نیز ضرورت دارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اقدام سیاسی و غیر حقوقی انجام شده به رهبری آمریکا غیر از دشمن تراشی و تهدید صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی ارمغان دیگری در پی نخواهد داشت ، مراتب اعتراض شدید کشورمان را به نامبرده ابلاغ کرد تا به اطلاع  دولت آمریکا برساند.
دوشنبه هجدهم 12 1399
(0) نظر
برچسب ها :
X